نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور 
 
 

نصب دیزل ژنراتور از قوانین و نظام مشخصی تبعیت می کند که باید به طور جدی به آن مسئولیت پذیر باشیم تا دستگاه و تجهیزات به طور مناسب و ایده آل کار کنند. اگر استانداردکار رعایت نشود هر نوع تجهیزی ممکن است متحمل خسارت یا اتفاقی غیرمعمول شود که البته دیزل ژنراتور نیز از این امر مستثنی نیست

دیزل ژنراتور باید بصورت صحیح نصب و راه اندازی شود تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری شود ، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتورمی بایست توسط افراد متخصص و با تجربه انجام گیرد تا بتوانند تمامی تجهیزات مربوط به نصب و راه اندازی را بصورت مهندسی و استاندارد بررسی و کنترل کنند

 
 
 
شرکت دیزل مولد نیرو بیش از چند سال تجربه و تخصص در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی دیزل ژنراتور توانسته است در به ثمر رساندن پروژه های کارفرمایان محترم در بخش نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور از مهندسین، تکنسین های فنی و مجرب بهره برده ، تا ارائه خدمات تخصصی به نحو احسن انجام پذیرد. این شرکت ضمن رعایت اصول مهندسی و برخورداری از توصیه ها، دستورالعمل ها و استانداردهای ملی و بین المللی  ( IEC ، BS ، IEEE ، VDE)   خدمات خود را هم رده و قابل رقابت با سایر شرکت های معتبر ارائه کرده است
 
 
 
 
 

پيشگيری های کلی ايمنی

 

1 - دیزل ژنراتور به گونه ای ساخته شده است تا در صورت استفاده صحیح کاملا ایمن باشند ، مسئولیت ایمنی دستگاه با افرادی است که دیزل ژنراتور را نصب و از آن استفاده میکنند                

2 - افراد شاغل در بخش های تعمیر و نگهداری ، کار، راه اندازی، و نصب دستگاه دیزل ژنراتور باید در این زمینه ها مجرب و شایسته باشند

3- دستگاه باید فقط توسط کارکنان مجاز و آموزش دیده راه اندازی و مورد استفاده قرار بگیرد

4- در هنگام بارگیری و جابجایی دستگاه برای پیش گیری از خسارت به افراد و تجهیزات ، اطمینان کامل از سلامت تجهیزات بارگیری حاصل شود ، از وسایل مناسب و استاندارد برای بارگیری استفاده کنید

5- فضای دستگاه ژنراتور دیزل باید دارای راه های خروج اضطراری مناسب باشد و باید در فضای اطراف دستگاه ، وسایل اطفا حریق مناسب تدارک دیده شود

6- از وجود محافظ مناسب بر روی تمام بخش های متحرک دیزل ژنراتور طمینان حاصل شود

7- احتیاط کافی در زمان کابل اندازی جهت جلوگیری از وقوع اتصال کوتاه و آتش سوزی رعایت شود

8- بدلیل دمای بالای گازهای خروجی لوله های خروجی باید روکش و عایق کاری مناسب بشوند

9- از چکه کردن روغن و سوخت در اتاق دیزل ژنراتور اطمینان حاصل نمائید

10- سیستم اتصال به زمین دستگاه دیزل ژنراتور توصیه میشود

11- ابزار و سایر اشیا فلزی دور از باتری های پوشیده نشده نگهداری شود

12- در مواردی که افراد بر روی دستگاه کار می کنند، باید باتری ها جدا شود

13- مایع روغن کاری موتور، گریس، فیلترها و خنک کننده موتور پس از جایگزینی باید در محل انتخاب شده دور ریخته شود

14- پیش از هر گونه جوشکاری و تعمیر و نگهداری باید باتری ها قبل از شروع به کار از دستگاه جدا شوند

15 - در حین تعمیرات و نگهداری، باید علامت یا برچسب زنی و قفل نمودن انجام شود

 
 
 
 
 

نکات مهم در هنگام نصب ديزل ژنراتور 

 

1- بررسی شرایط دسترسی محل نصب دستگاه ، بمنظور جا به جایی و نصب ، سپس از نظر تامین سوخت و ورود تجهیزات به هنگام تعمیرات

2 - بطور ایده ال میبایست حداقل فاصله 1 متری از دستگاه با هر دیوار ، مخزن یا تابلو برق کنترل رعایت شود

3- در دسترس بودن کابل های قدرت ، فرمان و کنترل به لحاظ سرویس و یا تعمیرات

4- جهت جلوگیری از ورود پرندگان و حشرات منافذ و دریچه ها باید از داخل به صفحات توری مجهز باشد ، صفحات توری نباید به گونه ای باشد که مانع جریان آزاد هوا باشد

5- دستگاه در جایی نصب شود که با توجه به الزامات تهویه هوا تعیین شود

6- وضعیت دستگاه را طوری تعیین نمایید که باد به داخل خروجی اگزوز یا رادیاتور وارد نشود. در صورت عدم امکان، یک سپر باد نصب شود

7- محیط های آلوده (مانند سنگ شکن ، محیطهای ساخت و ساز ، صنایع سیمان ، و...) وجود فیلترهای مکش هوا و نیز توری شن و ماسه باید با توجه به شرایط محیطی نصب شود

8- در محیط های ساحلی و مرطوب ، وجود وسایل گرم کننده هوا مانند هیتر یا تهویه گرم الزامی است

-9 مکان دستگاه باید دور از آلودگی های هوایی مانند گرد ذغال سنگ ، پرز ، دود ، بخار روغن ، فوم اسیدی ،گرد و غبار سیمان ، مواد شیمیایی کوره و ...    قرار گیرد

 
 
 
 
 
طرح اتاق (موتور خانه) ديزل ژنراتور
 

اگر میزان صدا و میزان سرعت مهم نباشد دیزل ژنراتور می تواند در زیر یک مکان ساده نصب شود برای اینکه از آن در برابر شرایط آب و هوایی مانند برف، باران، طوفان و غیره محافظت کند. اگر سطح صدای کمتر و شروع کار با سرعت ژنراتور اهمیت داشته باشد یا در محلی است که حساسیت به سر و صدا وجود دارد باید توجه ویژه ای را به ساخت اتاق مبذول داشت ، در قسمت بعدی چند مورد از نکات لازم در طراحی اتاق دیزل ژنراتور بیان شده است که باید انجام شود :  

 

1 - حداقل 20 سانتی متر قالب بتونی دارد و با ماده عایق ضد آتش مانند پشم سنگ پوشیده شده باشد

2 - شرایط سطحی زمین ( شیب دار یا هموار ) مشخص شود

3 - دستگاه در جایی نصب شود که هواکش های ورودی و خروجی توسط برگ درختان ، چمن یا بارش برق مسدود نشود

4 - بررسی شرایط دسترسی محل نصب دستگاه ، بمنظور جا به جایی و نصب ، سپس از نظر تامین سوخت و ورود تجهیزات به هنگام تعمیرات

5 - دریچه های ورودی و خروجی هوا به اندازه ای بزرگ باشند تا جریان آزاد و راحت هوا به داخل و خارج اتاق را تامین نماید

6 - آرماتور بندی فندانسیون بصورت شبکه اجرا شود تا باعث لرزش و ارتعاش غیر ضروری روی دستگاه نشود

7 - ارتفاع فوندانسیون حداقل به اندازه  150 میلیمتر بالا تر از کف باشد و ضخامت خاک بین مقطع بتونی و کف زمین حداقل 200 میلیمتر باشد

8 - تمام لوله کشی و اتصالات الکتریکی باید انعطاف پذیر باشند تا از آسیب های ناشی از لرزش و ارتعاش دستگاه جلوگیری شود

9 - به جهت کاهش احتمالات سوختگی و جراحت بر اثر حرارت ساطع شده ، عایق کاری کلیه اتصالات بوسیله عایق حرارتی مقاوم به دمای بالا انجام شود 

10 - داکت کابل های برق از طرف دستگاه به تابلو به ابعاد عرض 300 میلیمتر و عمق 400 میلیمتر باشد و روی کانال درپوش مخصوص یا توری فلزی لحاظ شود

11 - درب های اتاق همیشه بطرف بیرون باز شوند و به گونه ای طراحی شوند در زمان باز بودن دو لنگه بتوان به راحتی دیزل ژنراتور داخل یا خارج اتاق کرد

12 - شرایط ایزوله بودن و دسترسی جهت سرویس و تعمیرات مخزن های سوخت اصلی تعبیه شود

13 - تهویه اتاق براساس استاندارد تعیین شده در زمان بار داری ( Full Load ) دیزل ژنراتور

14 - وجود یک کلید امرجنسی در بیرون و یا فاصله دورتر از اتاق دیزل ژنراتور بمنظور خاموش کردن دستگاه در هنگام بروز آتش سوزی و سایر موارد اورژانسی

15 - روشنایی مورد نیاز و نصب پریز جهت استفاده از شارژ باطری و سایر تجهیزات در داخل اتاق طبق استاندارد اجرا شود

16 - فاصله فونداسیون تا دیوار نباید کمتر از عرض فونداسیون باشد

17 - بهتر است برای تهویه بهتر یک یا چند پروانه مکش به بیرون بر روی دیوار سمت رادیاتور نصب گردد

18 - کانالی برای عبور لوله های سوخت ، تخلیه آب و تخلیه روغن موتور به بیرون اتاق در نظر گرفته شود و روی آنها با توری سیمی مسدود گردد

19 - برای انجام تعمیرات و یا سرویس در صورت امکان در مرکز فونداسیون بصورت طولی جرثقیل سقفی در نظر گرفته شود

20 - انتخاب درهای ضد صدا متناسب با سطح صدای مورد نیاز

21 - درب ورودی اتاق بصورت کشویی و یا به گونه ای باشد که عملیات نصب روتارنژ به سهولت صورت پذیرد

22 - سیستم های اعلام حریق و تجهیزات اطفاء حریق از جمله کپسول آتش نشانی مخصوص لوازم الکتریکی و سطل پر شده از شن در نظر گرفته شود

23 - بخارکش روغن دیزل با لوله به جلوی رادیاتور منتقل شود

24 - سیستم ارتینگمناسب و با مقاومت 2 اهم طراحی و نصب شود

25 - در قسمت دیوار پشت فونداسیون (سمت ژنراتور) می بایستی پنجره به ابعاد حداقل رادیاتور تعبیه شود و فیلتر هوا و یا دمپر در آن تعبیه گردد

26 - جهت شستشو و تمیزکاری ، کف اتاق و کف کانال های داکت برق کف شور در نظر گرفته شود

27 - دور بودن اتاق دیزل ژنراتور بدلیل تداخل مغناطیسی و نویز از مکان های اپراتوری مانند سیستم های مانیتورینگ ، اسکادا و دیسپاچینگ  

28 - استفاده از فنر و لرزه گیر های مخصوص (ترجیحا منجنیت یکپارچه) جهت عدم انتقال لرزش و ارتعاش به فندانسیون

29 - بدلیل احتمال انفجار و یا ترکیدن باتریها ، جهت شستشو بدن و یا چشم ها از  و یا سرویس دستگاه یک روشویی کوچک بصورت دستی یا اتوماتیک (سنسور دار) در اتاق استفاده شود

30 - نصب آژیر آلارم مخصوص بر روی قسمتی مشخص از اتاق ، تا در صورت آلارم دادن دستگاه توسط سیستم کنترل آژیر فعال شود و اپراتور آگاه شود

31 - دو جداره بودن دیوار اتاق و همچنین علاوه بر عایق صوتی برای سقف از داخل به آکوستیک نسوز و طرح دار مجهز باشد

32 - با توجه به شرایط جوی بدلیل بارش برف و باران بهتر است سقف اتاق کمی شیب دار باشد  

33 - کف اتاق دیزل ژنراتور با سطحی صاف و بدون شیارهای جرم نگه دار و مجهز به کفپوش های اپوکسی باشد

 
 
 
 
 
 
سيستم تهويه اتاق (موتور خانه) ديزل ژنراتور
 
 
وجود سیستم تهویه اتاق دیزل ژنراتور جهت فراهم شدن هوای احتراق دیزل ، حرارت ساطع شده از دستگاه و سایر تجهیزات الزامی میباشد ، در سیستم های تهویه هوا باید از انتهای قسمت مولد (آلترناتور) تا انتهای رادیاتور جریان یابد
 
نکاتی که باید در اجرای سیستم تهویه اتاق دیزل ژنراتور رعایت شود به قرار زیر است : 
 

1 - میزان جریان هوا مجاز پس از نصب تجهیزات ( دریچه ها ،کانال های ورودی و خروجی هوا و... ) قبل از روشن کردن دستگاه بررسی شود

2 - ممکن است سیستم تهویه باعث افت فشار در محیط اتاق دیزل ژنراتور شود ، توصیه میشود تجهیزات احتراقی مانند دیگ بخار در اتاق استفاده نشود

3 - در اقلیم های سرد میتوان از دریچه های مجهز به کنترل ترموستاتی استفاده کرد ، در حلت خاموشی دستگاه دریچه ها بسته شده و در زمان استارت دستگاه مقداری باز و بعد از مدتی که دمای اتاق بالا رفت ، کاملا به حالت باز خواهد شد ، این سیستم میتواند به سریعتر روشن شدن دستگاه کمک کند

4 - جریان هوا باید بین 150 تا 220 متر در دقیقه باشد تا مانع ورود آب باران یا برف به اتاق دیزل ژنراتور شود

5 - بمنظور محاسبه گرمایی تمامی دماهای خارج از تجهیزات ( موتور دیزل ، ژنراتور ، اگزوز و... ) در نظر گرفته شود

6 - در زمان کارکرد دستگاه (Full Load) سیستم تهویه باید بتواند دمای اتاق دیزل ژنراتور در محدود 10 تا 15 درجه سانتیگراد حفظ کند

7 - در صورتیکه دمای اتاق دیزل ژنراتور بالاتر از 40 درجه سانتیگراد باشد ، جهت تامین هوای مورد نیاز احتراق موتور دیزل باید از مسیر لوله مخصوص از محیط بیرون استفاده کرد

 

 
 
 
سيستم اگزوز اتاق (موتور خانه) ديزل ژنراتور
 
 
سیستم اگزوز باید بشکلی طراحی و محاسبه شود ، تا بتواند دود  ناشی از احتراق به محل خروج از اتاق دیزل ژنراتور هدایت شود ، و همچنین این سیستم نباید به گازهای خارج شده از اگزوز اجازه ورود به قسمت ورودی ( دریچه ها ، درب ها ، شبکه های تهویه و... ) بدهد
 
نکاتی که باید در اجرای سیستم اگزوز (Exhust) اتاق دیزل ژنراتور رعایت شود به قرار زیر است : 
 

1 - اطمینان از عدم ورود گاز و دود های سمی به ورودی فیلترها و محیط اتاق دیزل ژنراتور

2 - استفاده از کاتالیزور و انبار اگزوز (صدا گیر) جهت کاهش سر و صدای دستگاه ضروری است

3 - جهت اتصال سیستم اگزوز به موتور دیزل ، میباست از یک اتصال فلکسیبل (آکاردئونی) استفاده شود تا مانع انتقال ارتعاش و لرزش ناشی از دیزل به سیستم اگزوز شود

4 - استفاده از ساپورت محکم و قابل اطمینان جهت نگه داشتن سیستم اگزوز

5 -   اتصال و یا اشتراک سیستم اگزوز به یک سیستم اگزوز چندگانه مانند ( کوره ، دیگ بخار و سایر دیزل ژنراتورها ) توصیه نمیگردد

6 - در مسیرهای افقی میبایست لوله های اگزوز بسمت پایین شیب داده شوند تا از ورود بخار آب به داخل منیفولد جلوگیری کند

7 - جهت تخلیه بخار آب میعان شده میتوان از یک سوپاپ تخلیه در سیستم اگزوز استفاده کرد

8 - بین لوله اگزوز و دیواری که از آن میگذرد میبایست یک حلقه فلزی عایق شده نصب شود ، که این حلقه بوسیله صفحات لرزه گیر به داخل و خارج از اتاق دیزل ژنراتور بسته میشود

9 - خروجی اگزوز با در پوش های ضد باران پوشیده شود تا از ورود آب باران و برف به اگزوز جلوگیری کند و یا با توجه به شرایط جغرافیایی میتوان از توری در خروجی اگزوز استفاده کرد

10 - جهت کاهش حرارت ساطع شده از از لوله های اگزوز ، لوله کشی توسط پوشش عایقی مخصوص به ضخامت 25 تا 50 میلیمتر عایق کاری شود

 
 
 
 
 
 
سيستم خنک کاری اتاق (موتور خانه) ديزل ژنراتور
 
 
به سه روش سیستم خنک کاری دیزل ژنراتور انجام میشود :
 

1 - رادیاتور نصب شده بر روی دیزل ژنراتور

2 - رادیاتور مجزا (Remote Radiator)

3 - مبدل حرارتی ( Heat Exchanger )

 

-1 1- سيستم خنک کاری بوسيله رادياتور نصب شده بر روی ديزل ژنراتور

 

جهت جلوگیری از ورود هوای داغ به داخل اتاق دیزل ژنراتور میبایست نکات زیر رعایت شود :

-1 - 1 1 رادیاتور باید تا حد امکان به خروجی هوا نزدیک باشد ، حداکثر فاصله رادیاتور از خروجی هوا 150 میلیمتر میباشد

-2 - 1 1 کانال خروجی هوای رادیاتور باید حداقل 1/25 برابر اندازه ی ابعاد رادیاتور باشد

-3 - 1 1 خروجی هوای رادیاتور باید به گونه طراحی و محاسبه شود تا فشار برگشتی به حداقل برسد

-4 - 1 1 اتصالات انعطاف پذیر ( Flexible )  باید بصورت کامل بسته شود تا از هر گونه نشتی به داخل اتاق دیزل ژنراتور جلوگیری شود

-5 - 1 1 توصیه میشود در اقلیم های سرد اتاق دیزل ژنراتور گرم نگه داشته شود ، بصورت ساده برای گرم نگه داشتن دیزل ژنراتور میتوان از گرمکن برقی استفاده کرد

 
 
 
 
 
 

-2 1- سيستم خنک کاری با رادياتور مجزا ( Remote Radiator )

 
در مکان هایی که دارای محدودیتهای فضایی و همچنین ایجاد سر و صدای بالا میباشد استفاده از این نوع از رادیاتورها ضروری است
 
نکاتی که باید در رادیاتور های مجزا رعایت شود به قرار زیر است :   

-1-21 چک کردن تمامی اتصالات ، دریچه ها و ... قبل از پر کردن سیستم خنک کاری

-2-21 استفاده از لوله های انعطاف پذیر (Flexible Pipe)  بین رادیاتور و دیزل ژنراتور

-3-21 کسب اطمینان از عدم وجود هوا در سیستم خنک کاری

-4-21 استفاده از ترکیب آب و ضدیخ جهت جلوگیری از یخ زدگی و همچنین استفاده از ترکیب ضد خوردگی مطابق استاندارد شرکت سازنده

-5-21 استفاده از منبع انبساط با حجم مناسب بین رادیاتور و دیزل ژنراتور

-6-21 فن ها و رادیاتورها بر اساس استاندارد شرایط نصب شرکت سازنده اجرا شود

 
  
 
 
 
 
-3 1- سيستم خنک کاری با مبدل حرارتی ( Heat Exchanger )  
 
این نوع سیستم در موقعیتهایی که افت فشار لوله خنک کاری بین دیزل ژنراتور و رادیاتور بالاتر از حد مجاز باشد مورد استفاده قرار میگیرد ، در این سیستم ضمن اینکه پمپ آب جریانی باید در پایین ترین سطح سیستم خنک کاری قرار بگیرد ، یک مخزن انبساط بالاتر از سطح دیزل ژنراتور و مبدل حرارتی مورد نیاز است
 
نکاتی که باید در رادیاتور های مجزا رعایت شود به قرار زیر است :   

-1-31 استفاده از لوله هایی با آلیاژ آلومینیوم ، مس  و گالوانیزه جهت لوله کشی این نوع سیستم خنک کاری توصیه میشود

-2-31 جهت جلوگیری از افزایش دمای اتاق دیزل ژنراتور از فن هایی با تهویه مناسب توصیه میشود

-3-31 استفاده از اتصالات انعطاف پذیر (Flexible Joint)  بین مبدل حرارتی و دیزل ژنراتور جهت جلوگیری از حرکت ، جا به جایی و عدم انتقال ارتعاش به خطوط لوله کشی شده

-4-31 استفاده از منبع انبساط با حجم مناسب بین رادیاتور و دیزل ژنراتور

 
 
 
 
 
 
سيستم سوخت اتاق (موتور خانه) ديزل ژنراتور
 

با توجه به طراحی اتاق دیزل ژنراتور سیستم سوخت میتواند به سه روش انجام شود :
 

1 - استفاده مستقیم از سوخت موجود در زیر شاسی دیزل ژنراتور

2 - استفاده از یک مخزن (باک) روزانه که در اتاق دیزل ژنراتور تعبیه شده ، که در صورت کاهش سوخت از مخزن اصلی تغذیه میکند

3 - استفاده مستقیم از مخزن اصلی بشرط رعایت فاصله استاندارد
 

نکاتی در خصوص انتخاب و استفاده سوخت  

 

1- استفاده از سوخت تمیز ، تازه و بدون داشتن رطوبت

2- وجود رطوبت و آلودگی در سوخت باعث گرفتگی انژکتورها ، پمپ سوخت و آسیب رساندن به سایر قطعات سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور میشود

3- مقدار رطوبت و آلودگی در سوخت نباید از 0/05 درصد حجمی بالاتر رود

4- محدوده مجاز ویسکوزیته سوخت بین 1/3 تا 5/8 میلیمتر در ثانیه در دمای 40 درجه سانتیگراد است ، ویسکوزیته نامناسب باعث کاهش قدرت و دود بیش از حد خواهد شد

5- عدد ستان (Cetane) مجاز 40 حداقل بالای صفر درجه سانتیگراد است ، سوخت های با ستان پایین دیرتر آتش گرفته که این موضوع بدلیل وجود بیش از حد سوخت در سیلندر در هنگام استارت ، سبب انفجار ناگهانی میشود ، در هوای سرد ضریب ستان بالا مناسب تر است

6- خروجی مخزن ذخیره اصلی حداقل باید بالاتر از سطح شاسی دیز ژنراتور باشد

7- افت فشار مسیر برگشت سوخت نباید از مقدار توصیه شده توسط شرکت سازنده بیشتر شود

8- استفاده از پمپ انتقال سوخت مجهز به سیستم فیلتر اولیه در زمان استفاده از مخزن سوخت میانی

9- شیر برقی شناور مجهز به فیوز ذوب شونده ، جهت قطع جریان سوخت و فعال کردن سیستم آتشنشانی در هنگام آتش سوزی

10- ظرفیت مخزن سوخت روزانه میانی در محدوده بین 1000 تا 2000 لیتر میباشد که توسط یک پمپ برقی از مخزن اصلی تغذیه میشود

11- آلیاژ آهن گالوانیزه جهت ساخت مخزن سوخت توصیه نمیشود و آلیاژ لوله های مسیر سوخت از نوع لوله سیاه توصیه میشود

12- دسترسی آسان به تمام نقاط اطراف مخزن اصلی و میانی

13- لوله های سوخت بدون عایق به هیچ وجه نباید نزدیک لوله های داغ ، کوره ، مشعل ، توربو شارژ ، اگزوز و ... شود

14- بمنظور هواگیری لوله ها میبایست یک سوپاپ تخلیه در بالاترین نقطه سیستم تعبیه شود

15- تمام اتصالات نهایی توسط شیلنگ های انعطاف پذیر به دستگاه متصل گردد تا از انتقال ارتعاش لوله ها به دستگاه جلوگیری شود ، همچنین اتصالات بین راهی توسط چسب مناسب آبندی شود

16- به هیچ عنوان لوله مسیر برگشت را به مستقیما به لوله مسیر رفت سوخت متصل نکنید ، سوخت ورودی بیش از حد گرم شده و باعث کاهش قدرت دستگاه میشود

17- لوله های مسیر برگشت سوخت همواره باید از قسمت بالای مخزن ذخیره اصلی و یا روزانه به آن وارد شود

18- قطر لوله های مسیر رفت و برگشت سوخت باید یکسان باشد ، و برای هر دستگاه مسیر برگشت سوخت مجزایی در نظر گرفته شود

 
 
 
 
 
 
فندانسيون اتاق (موتور خانه) ديزل ژنراتور
 

فنداسیون یک سطح بتونی صاف و مستحکم بوده که وظیفه تحمل وزن دستگاه ، جلوگیری از انتقال ارتعاش به بناهای مجاور را دارد ، فنداسیون باید توسط متخصصین عمران طراحی شود
 
 
نکاتی که باید در اجرای فنداسیون رعایت شود به قرار زیر است :
 

1 - دمای محیط اسقرار دستگاه در هنگام کار

2 - ابعاد و حجم کلی فندانسیون

3 - جانمایی زیر شاسی دیزل ژنراتور

4 - داشتن ضخامتی بین 150 تا 200 میلیمتر و همچنین طول و عرض فنداسیون باید 150 تا 200 میلیمتر بیشتر از ابعاد دستگاه باشد

5 - داشتن سطحی صاف و تراز افقی 0/5 ± درجه نسبت به سطح

6 - فنداسیون باید بالاتر از سطح زمین باشد ، مقطع بتونی حداقل 150 میلیمتر بالاتر از کف زمین  و همچنین ضخامت خاک بین مقطع بتونی و کف زمین باید حداقل 200 میلیمتر باشد

7 - با توجه متفاوت بودن نوع و ظرفیت تحمل خاک ، آرماتور بندی بصورت شبکه ای جهت جلوگیری از انتقال ارتعاشات توصیه میشود

 
 
 
 
 
 
سيستم تابلو برق و اتصالات الکتريکی اتاق ديزل ژنراتور 
 
تابلو برق های قدرت ، فرمان و کنترل مربوط به دیزل ژنراتور جهت تامین خودکار توان سیستم توسط دیزل ژنراتور در هنگام قطع شدن برق شبکه (Mains) کاربرد دارند 
 
نکاتی که باید در سیستم تابلو های برق و اتصالات الکتریکی رعایت شود به قرار زیر است :
 

1 - تابلو کنترل سیستم ( ATS ) در تابلو های ایستاده و یا دیواری نصب شود

2 - در صورتیکه تابلو کنترل ( ATS ) از دیزل ژنراتور جدا باشد ، باید آن را در نزدیکترین فاصله ممکن از تابلو برق اضطراری قرار داد

3 - در صورتیکه دمای محیط بالای 40 درجه سانتیگراد باشد ، فضای کافی جهت تهویه در اطراف سیستم ( ATS ) وجود داشته باشد

4 - استفاده از سیستم اینترلاک الکتریکی از ملزومات بوده و استفاده از سیستم اینترلاک مکانیکی بصورت اختیاری میباشد

5 - اتصالات الکتریکی را مطابق با استاندارد الکتریکی برقرار کنيد

6 - کابلکشی با توجه به نوع و شرایط ( روی سطح زمین ، داکت فلزی یا پلاستیکی ، کانال زیر زمینی و... ) اتاق دیزل ژنراتور اجرا شود

7 - پیش از شروع کابلکشی ، داکت کشی همراه با سیستم ارت شده ، انجام شود

8 - فاصله بین ساپورت های داکت مطابق با استاندارد باشد و بتواند تا % 40 بیشتر از وزن کابل ها را تحمل کند

9 - جهت جلوگیری از زنگ زدگی داکت ها از جنس گالوانیزه یا روکش دار باشند

10 - داکت ها میبایست در برابر خاک و آب حفاظت شوند

 

 
 
 
سيستم حفاظت و اتصال زمين اتاق ديزل ژنراتور 
  

در وسایل الکتریکی نیاز است که پتانسیل بعضی قسمتهای دستگاه با زمین یکی شود، برای این منظور از اتصال به زمین استفاده میشود. اساس زمین کردن بر این است که جرم بزرگ زمین به عنوان پتانسیل صفر به خصوص در مهندسی برق در نظر گرفته میشود و تمام قسمت‌هایی که به زمین وصل شده‌اند هم پتانسیل زمین شوند، به عبارت دیگر پتانسیل صفر زمین را بگیرند. سیستم حفاظت الکتریکی به تجهیزاتی اطلاق میشود که در صورت وقوع اتصال کوتاه ، اضافه بار و... بتوانند مسیر جریان اصلی را قطع کنند تا از بروز حوادث و خطرات احتمالی جلوگیری کنند